KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Monday, September 15, 2008

Gaji Tidak Dibayar, operator Kilang Mogok



Monday, September 8, 2008

GAJI TIDAK DIBAYAR, OPERATOR KILANG MOGOK
Oleh : Izwan Abdul Halim
SUNGAI PETANI: Para operator pengeluaran kilang COB Technology Sdn Bhd di sini melahirkan rasa tidak puas hati mereka terhadap pengurusan kilang berkenaan yang didakwa menangguhkan pembayaran gaji mereka.
Sehubungan itu, para operator kilang berkenaan melancarkan mogok di hadapan kilang tersebut sebagai menyatakan protes mereka bermula 3 September baru-baru ini.
Menurut jurucakap para pekerja tersebut, Zamzuri Taib yang ditemui pada hari kedua mogok berkenaan, para pekerja akan meneruskan mogok tersebut sehinggalah pihak pengurusan membayar gaji mereka seperti sedia kala.
Ujar beliau, gaji mereka untuk bulan Ogos hanya akan dibayar pada 30 September."Makna kata sebulan tangguh. Apa kami nak makan? Dari bulan Ogos dan bulan puasa ini memang tiada apa-apa. Ada di kalangan kami, anak yang menyusu minum teh o saja. Jadi kami buat mogok ini secara aman, selagi mereka tidak bayar gaji, kami tidak akan masuk kerja."Setelah bincang dengan pejabat buruh, mereka janji untuk beri kami RM200 sahaja. Itupun bulan Ogos, bulan September tidak tahu bila akan beri. Macam mana kami hendak belanja bulan puasa dan menghadapi hari raya nanti? Kami ni usah kata nak beli baju raya, untuk anak nanti, sekarang ini nak beli susu anak pun tak dapat," keluhnya yang telah 13 tahun bekerja di situ.Dakwanya lagi, pada bulan lalu syarikat mengisytiharkan cuti tanpa gaji selama tujuh hari. Katanya, walaupun Pejabat Buruh mengarahkan syarikat membayar gaji pekerja namun tetap tidak dibayar dan sehingga kini pihak kilang tidak mahu memberi sebarang alasan."Kami tidak minta apa-apa. Yang kami mahu gaji kami dibayar sebelum 5 haribulan sepenuhnya," pinta Zamzuri.Rakan beliau yang turut mencelah ketika itu menganggap pembayaran pada 30 September tidak membawa sebarang erti kerana umat Islam akan berhari raya pada keesoknya, 1 Oktober."Dia kata bayar 30 September, tapi 1 Oktober sudah raya. Jadi bayar 30 September tak guna," ujarnya yang berbangsa India.
Kekesalan sama turut diluahkan Marwan Shuib yang mendakwa pihak pengurusan kilang berkenaan juga telah setahun tidak membayar caruman KWSP mereka. Malah katanya, caruman PERKESO juga tidak dibayar. "Kalau jadi apa-apa kepada kami macam mana? Kami datang kerja untuk syarikat!" tegasnya.Mereka turut melahirkan rasa kesal dengan pihak Pejabat Buruh yang tidak menemui mereka sebaliknya hanya berurusan dengan pihak pengurusan kilang berkenaan sahaja.Rata-rata pekerja juga mendakwa, kegagalan pihak pengurusan kilang berkenaan bukan kali pertama. Sebelum ini telah melibatkan beberapa bahagian lain hingga menyebabkan ada yang berhenti kerja.Harakah difahamkan semua operator menyertai mogok berkenaan dan akan diteruskan oleh pekerja syif petang.Kilang milik pelabur dari Singapura itu memiliki seramai 500 pekerja

No comments: