KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Thursday, February 26, 2009

Pekerja Kilang Tuntut Bayaran Pampasan.

Oleh Abd Wahab bin Osman

KUALA KETIL 22 Februari - Kira-kira 22 bekas pekerja kilang WSP Sdn Bhd/Aliran Mujarab Sdn Bhd mendakwa majikan mereka tidak membuat pembayaran berkaitan penamatan yang merangkumi bayaran faedah penamatan kerja, gaji ganti notis dan baki cuti tahunan.

Kilang Aliran Mujarab Sdn Bhd yang beroperasi di Kawasan Perindustrian Kulim sejak 15 belas tahun dahulu telah memindah nama kilang itu kepada WSP Plastic Sdn Bhd pada 1 hb Ogos 2009.

Bekas pekerja kilang tersebut, Mohd Azmi Mohamed Amin, 34, berkata, “kesemua pekerja-pekerja kilang WSP Plastic Sdn Bhd dipaksa menandatangani surat peletakan jawatan sebagai pekerja Aliran Mujarab Sdn Bhd kecuali 22 orang pekerja kilang itu sahaja yang enggan berbuat demikian.”

Mohd Azmi berkata, kami telah membuat aduan di pejabat Jabatan Tenaga Kerja, Daerah Kulim seminggu selepas dari tarikh mereka diberhentikan.

Berikutan itu, pejabat Jabatan Tenaga Kerja Daerah Kulim yang menerima aduan 22 orang pekerja itu telah menemui pihak pengurusan Syarikat WSP Sdn Bhd yang berjanji untuk membayar pampasan melalui surat akuan oleh pejabat Jabatan Tenaga Kerja bertarikh 5 hb September 2006 (Ruj AND/PTK/KU2006/50(4)).

“kami menuntut agar mana-mana pihak yang bertanggungjawab campurtangan menyelesaikan tuntutan ini dengan segera dan memastikan nasib kami dibela serta tidak dipermainkan oleh pihak Syarikat WSP Sdn Bhd.” katanya

“kami berharap kes yang menimpa ke atas kami ini tidak akan berlaku kepada pekerja-pekerja lain lebih-lebih lagi dalam keadaan kelembapan ekonomi global sekarang.” katanya lagi

No comments: