KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Monday, May 4, 2009

D'Ceri Rai Anak-Anak Yatim.

Oleh Abd Wahab bin Osman

LUNAS - Berikutan kegawatan ekonomi global, seorang pengusaha bas, Samad Ismail bertekad melabur hampir RM 30 ribu untuk membuka mini esplanade dengan nama “D’ Ceri” di Taman Selasih.

Samad Ismail yang juga dikenali dengan nama Pak Lang berkata, sebagai memenuhi tanggungjawab khidmat sosial, D’ Ceri menawarkan 10 tapak gerai makanan dan minuman kepada warga tempatan Taman Selasih.

Peniaga-peniaga berkenaan dikecualikan daripada membayar sewa tapak setiap bulan sebaliknya mereka hanya perlu menjelaskan bil air dan elektrik di gerai masing-masing sahaja.

Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Kulim Hi-Tech yang juga Pengerusi Rukun Tetangga Taman Selasih Zon 2, Haji Elias Saad berkata, “Di awal kalam, kita menjemput anak-anak yatim yang disayangi Rasulullah untuk meraikan D’Ceri agar usaha-usaha ini mendapat keberkatan.” “Apabila ruang siber disediakan, lebih mudahlah orang-orang dewasa di sini mengawaselia pergerakan anak-anak muda daripada terjerumus ke dalam aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah.” kata Haji Elias.

Sementara itu, Ketua Komuniti Taman Selasih, Haji Halim Haji Ismail berkata, “saya gembira mini esplanade segera dilancarkan kerana di tepi bukit D’ Ceri inilah anak-anak muda sering melepak untuk membuang masa dengan menghisap dadah dan menghidu gam.”

Pada majlis pelancaran D’ Ceri itu seramai 60 orang anak-anak yatim daripada Rumah Anak Yatim BEDAYA, Kulim dan Pertubuhan Pembangunan Anak-anak Yatim Bekas Perajurit Malaysia Daerah Kulim (di Kelang Lama) menyertai majlis bacaan Yassin.

No comments: