KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Thursday, May 7, 2009

Pesakit Jantung Berlubang Rayu Sumbangan.

Oleh Abd Wahab bin Osman

LUNAS - Penderitaan dua pesakit jantung berlubang yang kini menghadapi masalah kewangan telahpun mendapat perhatian Pusat Khidmat Adun Lunas baru-baru ini.

Hampir enam tahun pasangan suami-isteri, Mazrul Nizam dan Noriati Habib yang tinggal di Taman Bayam 2 Lunas menjaga anak mereka, Nurqasina Aliesya, 6, terlantar di katil kerana mengidap jantung berlubang.

Menurut Mazrul Nizam, anak mereka, Nurqasina, disahkan doktor mengidap jantung berlubang sejak berusia tiga bulan.

“Anak saya sekarang dalam keadaan separuh sedar, walaupun Nurqasina telah menjalani pembedahan di hospital,

“perbelanjaan membeli susu pediasure 10 tin dan pampers setiap bulan mencecah hampir RM 1000,

“Saya tidak mampu lagi untuk menampung kos yang tinggi itu kerana gaji saya sebagai Juruteknik di Kilang Western Digital di Bayan Baru sangat kecil.” kata Mazrul.

Sementara itu, pasangan Nor Azman Nayan dan Emillia Sharifudin yang tinggal di Taman Sawi juga turut menghadapi masalah kewangan untuk menjaga anak mereka, Khaira Raihana yang juga mengidap jantung berlubang

Selain mengalami jantung tidak normal, Khaira Raihana yang berusia 1 tahun 3 bulan itu juga menghadapi masalah pundi kencing bengkak.

“Oleh kerana buah pinggangnya satu, tiub getah (catheter) digunakan untuk membuang saki baki air kencing yang masih ada di dalam pundi-pundi kencing.” kata Nor Azman

Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Kulim Hi-Tech yang juga pembantu khas kepada Adun Lunas, Haji Elias Saad menyampaikan sumbangan kepada kedua-dua keluarga pesakit buah pinggang itu.

No comments: