KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Monday, November 17, 2008

Thursday, November 13, 2008

AWANA PORTO MALAI ANJUR LANGKAWI INTERNATIONAL FISHING TOURNAMENT 2008
Oleh: ABD WAHAB OSMAN
LANGKAWI 9 November - Hampir 200 peserta daripada Malaysia, Brunei, Thailand dan Singapura menyertai Pertandingan Memancing Antarabangsa Langkawi (Langkawi International Fishing Tournament – Mackerel Run 08) bermula 9 hingga 10 November.
Majlis pelancaran diadakan di jeti Awana Porto Malai melibatkan lokasi pertandingan di perairan Pantai Hujung Buluh sejauh 12 batu neutika kePerairan Pulau Dayang Bunting.
Pertandingan kali kedua anjuran Majlis Tindakan Pelancongan Langkawi (MTPL) disertai oleh 40 pasukan dari Malaysia dengan jumlah keseluruhan tangkapan ikan 265 kilogram
Menurut Pengurus Besar Majlis Tindakan Pelancongan Langkawi, Shaharudin Itam, objektif pertandingan ialah untuk meningkatkan populariti memancing ikan jenis pelagic (famili tenggiri) agarbertaraf antarabangsa.
"Mengambil kesempatan penghijrahan ikan tenggiri (Mackerel) daripada hemisfera utara pada musim November sebagai satu tarikan destinasi pemancing-pemancing domestik dan ntarabangsa ke negara ini.
"Untuk merealisasikan Malaysia menjadi negara ketigaselepas AmerikaSyarikat dan Afrika Selatan yang mengambil kesempatan di ataspenghijrahan ikan-ikan tenggiri pada musim November," kata Shaharudin.
Pertandingan kategori Ikan Tenggiri Berat Berkumpulan bagi tempat pertama dimenangi oleh Kumpulan Tepa dari Malaysia membawa pulang Piala Sultan Abdul Halim Muadzam Shah dan wang tunai RM 8000.00 Tempat kedua dimenangi oleh Kumpulan Dewa Laut dengan trophy dan wangtunai RM 5000.00. Tempat ketiga dimenangi oleh Kumpulan Jumpoi dengan trophy dan wang tunai RM 2500.00. Mnakala tempat keempat dimenangi oleh Kumpulan White Dot Com dengan trophy dan wang tunai RM 2250.00. Seterusnya, tempat kelia dimenangi oleh Kumpulan Cenang 1 dengan trophy dan wang tunai RM 2000.00 Majlis turut diserikan dengan persembahan oleh Alam Dance Theatre dan Light Tunes of Awana Porto Malai.
Majlis penutup dan penyampaian hadiah-hadiah Pertandingan Memancing Antarabangsa Langkawi - Mackerel Run 2008 disempurnakan oleh Tunku Temenggong Kedah, YTM Tengku Sallehudin Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah.
Hadir sama ialah Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pembangunan Masyarakat dan Sumber Manusia, YB Radzhi Salleh, Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan Malaysia, Datuk Ab Ghaffar A. Tamb dan Wakil Pegawai Daerah Langkawi, Mohd Asri Redha Abd Rahman.

No comments: