KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Thursday, January 8, 2009

KEDAH HERITAGE TRAIL PRODUK UTAMA PELANCONGAN DI KEDAH

Oleh Abd Wahab bin Osman.

ALOR STAR 7 Januari - Sebanyak 21 tempat bersejarah di sekitar bandaraya Alor Star dikenalpasti menjadi produk pelancongan yang utama di Negeri Kedah.
Tempat-tempat bersejarah di sekitar bandaraya Alor Star itu dikenali dengan nama Kedah Heritage Trail dan ia boleh dilawati dalam tempoh 12 jam sahaja.

Kedah Heritage Trail itu merangkumi Stadium Darul Aman, Gunung Keriang, Memorial Tunku Abd Rahman, Pentadbiran Muzium Kerajaan Negeri Kedah, Muzium Negeri, Menara Alor Star, Istana Kuning, Rumah Merdeka, Galeri Sultan Abd Halim, Balai Nobat, Muzium Diraja, Masjid Zahir, Galeri Seni Negeri, Monumen 250 Tahun Alor Star, Pekan Rabu, Kolej Sultan Abd Hamid, Pekan Cina, Tanjung Chali, Rumah Kelahiran Dr Mahathir, Maktab Mahmud dan Kota Kuala Kedah.

“Dalam sidang bajet yang lepas, kerajaan negeri telah meluluskan peruntukan RM 8.3 juta untuk menjalankan promosi pelancongan di Negeri Kedah.

“Peruntukan sebanyak RM 5 juta akan digunakan untuk tujuan promosi pelancongan, manakala bakinya pula akan digunakan untuk event-event pelancongan di seluruh negeri.

“Tourism player di Negeri Kedah hendaklah memainkan peranan yang lebih giat lagi untuk mempromosi Kedah Heritage Trail di kalangan pelancong-pelancong domestik, Selatan Thailand dan Timur Tengah untuk melawat tempat-tempat menarik yang disediakan.

“Kerajaan Negeri Kedah telah membuat keputusan untuk melanjutkan kempen Tahun Melawat Kedah pada tahun 2009 dengan menekankan cirri-ciri keindahan semulajadi, warisan sejarah dan cabaran aktiviti lasak sebagai tarikan utama pelancong ke Negeri Kedah,” kata YB Mohammad Radzhi.
Demikian ucapan aluan oleh YB Mohammad Radzhi Salleh ketika hadir pada Majlis Pelancaran Kedah Heritage Trail Yang disempurnakan oleh YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak di Bilik Gerakan Utama, Wisma Darul Aman.

Tamat

No comments: