KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Sunday, September 28, 2008

Lawatan MB Ke Lengkawi

LANGKAWI, 10 Mei – Dakwaan pihak-pihak tertentu bahawa Kerajaan Negeri Kedah menutup ruang-ruang pelancongan, pelaburan dan seumpamanya ternyata tidak benar sama sekali.

Menteri Besar Kedah, YAB Ustaz Azizan Abdul Razak dalam Lawatan Kerja Ke Langkawi baru-baru ini berkesempatan meninjau sebuah projek yang dibangunkan dengan usahasama antara KedahCorp dan 99° East Langkawi Living.

Projek yang bakal mempunyai padang golf 18 lubang itu selain istana diraja, satu unit rumah kelab, satu unit kompleks pentadbiran dan pengurusan, 23 unit banglo, 26 unit golf villa dan 12 unit chalet sedang dibangunkan di sebuah tanah di Bukit Malut, Mukim Ulu Melaka.

Dalam tinjauannya itu, YAB Ustaz Azizan telah diberikan taklimat oleh salah seorang Ahli Lembaga Pengarah projek berkenaan, Rohan Cavaricori mengenai perlaksanaan projek tersebut.

Dalam menyatakan pendiriannya berhubung pelancongan, YAB Ustaz Azizan menegaskan bahawa Kerajaan Negeri mahu Langkawi menjadi penyumbang terbesar kepada pembangunan ekonomi Kedah.

Menyedari pelancong dari Timur Tengah tidak lagi berminat ke barat selepas tragedi 11 September 2001 sebaliknya cenderung ke Asia Tenggara khususnya Phuket dan Bali termasuk Langkawi, YAB Ustaz Azizan membayangkan perancangan Kerajaan Negeri untuk memperkenalkan kursus pengajian berkaitan Pelancongan dan Perhotelan di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) tidak lama lagi.

Jelas beliau, pelajar-pelajar Kedah yang menuntut di Timur Tengah dan berkemahiran Bahasa Arab akan dipelawa untuk bekerja di sektor itu.

Malah menurutnya, ada pelabur yang telah menghantar proposal untuk membina Pusat Rawatan Antarabangsa yang terdiri daripada pakar-pakar perubatan di Langkawi bertujuan supaya pelancong bukan sahaja dapat datang melancong tetapi juga menerima rawatan di sini.

No comments: