KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Thursday, November 27, 2008


Thursday, November 27, 2008

Tiga projek besar akan jana bidang pelancongan
Oleh: ABD WAHAB BIN OSMAN
ALOR STAR - Sebanyak 18 projek pelancongan dalam peringkat pelaksanaan di Negeri Kedah berjumlah RM 69.8 juta dijangka dapat menjana aktiviti pelancongan di negeri ini.
Antaranya ialah Kedah Heritage Trail yang terdiri daripada pembangunan kawasan Medan Budaya di hadapan Masjid Zahir, Pembangunan Perkampungan Padi Tradisional di kawasan Gunung Keriang dan Pembangunan kawasan Gua Gunung Keriang.
Ketiga-tiga projek tersebut dijangka siap pada penghujung tahun 2008 dan akan dilancarkan pada awal Januari 2009 oleh kerajaan negeri melalui Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) .
Demikian jawapan secara lisan yang diberikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pembangunan Masyarakat dan Sumber Manusia, YB Mohammad Radzhi Salleh ketika menjawab soalan lisan Adun Bukit Pinang, YB Haji Md Rohsidi Haji Osman.Adun Bukit Pinang, YB Haji Rohsidi Haji Osman mengemukakan soalan mengenai Tahun 2008 telah diisytiharkan Tahun Melawat Kedah dan apakah projek pelancongan yang telah, sedang dan akan dilaksanakan sejak bulan Mac 2009?
Menurut YB Radzhi lagi, untuk menarik pelancong datang ke Pantai M kemudahan chalet bertaraf tiga bintang di bawah pakej pembangunan pelancongan dalam Rancangan Malaysia Ke-9
"Kawasan Sungai Merbok akan dibangunkan dengan pengekalan dan pemuliharaan aspek unsur-unsur alam semulajadi seperti hutan bakau,"Satu Galeri Paya Bakau bakal diwujudkan di kawasan tersebut bakal menjadi destinasi pelancongan yang utama di Daerah Kuala Mudamenjelang tahun 2009," kata YB Mohammad Radzhi.
Posted by Warta Darul Aman Daily at 11:23 AM
Labels:

No comments: