KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Wednesday, January 21, 2009

UUM JADI TUAN RUMAH KEPADA PELAJAR-PELAJAR UNIVERSITI AMERIKA DI KAHERAH

Oleh Abd Wahab bin Osman.

ALOR SETAR 19 Januari - Kolej Sastera dan Sains Universiti Utara Malaysia (UUM) di Sintok menjadi tuan rumah kepada 58 pelajar American Univerity in Cairo (AUC/Universiti Amerika di Kaherah) bermula 18 hingga 21 Januari 2009.

Rombongan tersebut disertai oleh 17 pelajar perempuan dan 41 pelajar lelaki yang berusia di antara 18 hingga 20 tahun.

Lawatan pelajar-pelajar AUC ke UUM itu diketuai oleh Charles Gordon, Pengarah Sukan merangkap Timbalan Dekan dan Atlet universiti berkenaan ekoran lawatan kakitangan Kolej Sastera dan Sains UUM yang pernah melawat AUC pada awal November tahun lepas.

Pengerusi Bidang Kemanusiaan Kolej Sastera dan Sains UUM, Profesor Madya Dr Nuraini Yusoff berkata, “tujuan Kolej Sastera dan Sains menjadi hos kepada pelajar-pelajar AUC adalah sebagai pelan strategik untuk mempromosi UUM kepada pelajar-pelajar antarabangsa melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana.”

Beliau berkata demikian dalam satu majlis makan malam meraikan pelajar-pelajar AUC di pelantar berputar, Menara Alor Setar yang dihadiri oleh Pegawai Perhubungan Awam Penerangan Kerajaan Negeri Kedah, Dzulkamal Zakaria mewakili Exco Pelancongan, YB Mohammad Radzhi Salleh.









Pada majlis itu Dzulkamal meminta rombongan AUC menceritakan pengalaman mereka tentang keindahan Negeri Kedah dan peluang-peluang pengajian yang turut terdapat di negeri ini apabila mereka pulang ke negara masing-masing.

“Kerajaan Negeri Kedah mengucapkan terima kasih kepada UUM yang sedia mengurus kunjungan pelajar-pelajar AUC ke negeri ini.” kata Dzulkamal.

Dr Nuraini menjelaskan bahawa pelajar-pelajar AUC diberi kemudahan pengingapan di Hotel Pusat Pembangunan Eksekutif UUM akan diberi peluang bermain sepaktakraw, bolasepak, bolakeranjang, futsal dan tennis di Sekolah Menengah Pulau Nyior, Kubang Pasu.

Katanya, “pelajar-pelajar AUC akan dibawa ke Langkawi untuk melawat Kilim Geopark, kereta kabel, Galeria Perdana, Eagle feeding, makan tengahari di Restoran Terapung dan menikmati sajian barbeque di Hotel Aseania pada sebelah malamnya.

“Mereka juga akan dibawa melawat Homestay di Kampung Jeruju, Jerlun untuk melihat proses membuat belacan dan berinteraksi dengan penduduk-penduduk kampung di situ..” kata Dr Nur Aini.
Hadir sama ialah Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa UUM Lt Kol Profesor Dr Abd Razak Cik, Penolong Naib Canselor UUM Profesor Madya Dr Suhaidi Hassan, Presiden Universitas Islam Riau, Profesor Dr Hassan Basri Jumin dan Pengarah Tourism Malaysia Kedah, Roslan Ahmad.

No comments: