KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Thursday, February 26, 2009

"Kami Sedia Berpindah".

Oleh Abd Wahab bin Osman

LUNAS 25 Februari - Kemelut 52 keluarga yang selama ini tinggal berpuluh-puluh tahun di atas tanah milik Persatuan Tokong Cina Lunas seluas 2.5 ekar akhirnya mencapai kata putus setelah mereka bersetuju untuk berpindah ke tapak rumah baru.

Persetujuan itu dicapai dalam satu majlis dialog yang diadakan di perkarangan Surau Batu 6 Lunas atas inisiatif Ketua Kampung berkenaan, Alias Ismail dan pihak Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Kulim.

Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Kulim Hi-Tech, Haji Alias Saad berkata, kesemua 52 keluarga yang terbabit bersetuju untuk berpindah ke rumah baru dengan bayaran ansuran bulanan yang berpatutan.

“Kita akan meminta pihak Jawatankuasa Tindakan Daerah memberi pertimbangan untuk mengekalkan kampung melayu tradisi di sini sebelum memikirkan alternatif yang lain untuk memindahkan mereka,

“sampai bila anak watan yang menetap di sini akan dibiarkan merempat di kampung tradisi sendiri, sedangkan tiada pembelaan dalam bentuk skim perumahan murah yang ditawarkan,










“percayalah, kita akan melihat generasi yang akan datang bertambah pincang dengan ketiadaan kemudahan infrastruktur paling asas di sini iaitu masjid dan sekolah tadika.” kata Haji Alias

Pada majlis itu juga, Haji Alias menyeru penduduk-penduduk meningkatkan kerjasama dengan mengadakan gotong-royong untuk membersihkan kawasan kampung mereka secepat mungkin.

“Wabak aedes dan chikunkunga yang melanda daerah ini harus dicegah seawal-awalnya melalui program gotong-royong. Jika wabak ini tidak dicegah di peringkat awal, serangan penyakit berjangkit ini akan mengancam seluruh penduduk-penduduk di sini tanpa mengira pangkat dan warna kulit.” katanya lagi.

Hadir sama ialah Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Kulim, Cikgu Hamid Othman.






No comments: