KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Tuesday, February 17, 2009

Majlis Perbandaran Kulim Anjur Kempen Kebersihan

Oleh Abd Wahab bin Osman

LUNAS 14 Februari - Majlis Perbandaran Kulim, Bahagian Perkhidmatan Bandar telah melancarkan Kempen Kebersihan di Taman Senangin, dekat sini ekoran penularan wabak chikukunya dan demam denggi yang semakin meningkat di daerah Kulim.

Pelancaran Kempen Kebersihan itu juga bertujuan untuk menyedarkan semua lapisan masyarakat agar mengutamakan kebersihan yang menyebabkan lima kes jangkitan virus chikukunya di Kulim.

Di samping itu, majlis pelancaran kempen tersebut turut disampaikan taklimat mengenai keselamatan yang disampaikan oleh Ketua Balai Polis (KBP) Kulim, Cif Inspektor Mohd Azlan Abd Kadir.

Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Kulim, Cikgu Hamid Othman yang berucap pada majlis itu berkata, terdapat 600 penduduk yang menetap di Taman Senangin yang berhadapan dengan masalah sampah yang boleh mengundang kepada jangkitan penyakit berjangkit.

“oleh kerana penduduk Taman Senangin dihuni sebahagian besar warga asing, pihak Majlis Perbandaran Kulim (MPKK) telah menjemput lima buah kilang berhampiran yang menempatkan pekerja-pekerja mereka untuk memberikan kerjasama terhadap program ini,

“malangnya warga asing yang menetap di Taman Senangin dan bekerja di kilang-kilang berhampiran tidak hadir, sedangkan kita telah menjemput pihak polis, pejabat kesihatan dan orang ramai untuk mengambil bahagian,

“taklimat keselamatan yang disampaikan oleh Cif Inspektor Mohd Azlan sangatlah penting dalam usaha untuk meningkatkan tahap keselamatan di kalangan penduduk-penduduk setempat.

Katanya lagi, kebanjiran warga asing, tidak dinafikan menyumbang kepada peningkatan kadar jenayah di sekitar Taman Senangin yang melibatkan kes-kes pecah rumah, ragut, samun dan rogol.


Beliau menjelaskan semua pihak hendaklah bekerjasama untuk memastikan keselamatan orang ramai dipelihara dan pada masa yang sama tahap kebersihan dapat dijaga demi kebaikan semua pihak.

Hadir sama ialah Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco), YB Mohammad Radzhi Salleh, ketua-ketua kampung/komuniti dan orang ramai.

No comments: