KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Sunday, September 14, 2008

Nasib Pekerja Kilang diberikan Perhatian

Thursday, August 7, 2008

Nasib pekerja kilang diberi perhatian
Oleh RAMLI JAAFAR

ALOR STAR - Berbagai masalah mengenai buruh, khususnya melibatkan pekerja-pekerja kilang Industri dibincangkan dalam satu pertemuan mesra di antara wakil-wakil pekerja kilang yang diketuai oleh Pegawai Kanan Perhubungan Kesatuan Pekerja Letrik N. Balakrisnan dengan Pengerusi Jawatankuasa Perlancongan dan Pembangunan Masyarakat dan Sumber Manusia bertempat di Bilik Majlis Mesyuarat Kerajaan, YB. Radzhi Salleh, di Wisma Darul Aman baru-baru ini.

Menurut N. Balakrisnan, tujuan perjumpaan ialah bagi memberikan penjelasan kepada kerajaan negeri khususnya mengenai masalah yang melibatkan buruh keseluruhannya juga masalah yang dialami Kesatuan Sekerja dalam usaha mereka membantu nasib pekerja khususnya sektor industri.

"Kami berharap kaum buruh tidak dieksploitasi di negara ini, kaut keuntungan sedangkan nasib pekerja tidak diberikan perhatian yang sewajarnya sedangkan kami juga penyumbang kepada ekonomi negara.

"Oleh itu kami berharap perjumpaan ini dapat membuka satu lembaran baru kearah membela golongan pekerja kerana perhatian pihak kerajaan negeri begitu dinantikan," ujarnya.

Perkara yang turut dibincangkan dalam pertemun itu ialah tiadanya peruntukan undang-undang kepada pekerja Muslim menunaikan solat Jumaat, kerja kontrak yang membebankan, kerja shif 12 jam yang menyebabkan kehidupan sosial pekerja terutama yang mempunyai kelurga tergugat, kebanjiran pekerja asing yang begitu ramai dan penutupan kilang.

Di akhir pertemuan, YB Radzhi Salleh mewakili kerajaan negeri berjanji akan membawa masalah pekerja dalam usaha membantu nasib mereka kepada setiap persoalan yang ditimbulkan pada perbincangan tersebut.

Sehubungan dengan itu satu pertemuan akan segera diatur dengan agensi-agensi yang terlibat terutama pejabat Sumber Manusia bagi sama-sama mencari jalan penyelesaian demi kebaikan semua pihak.

"Kita akan berusaha menyelesaikan apa yang menjadi masalah kepada tenaga manusia kerana pendapatan indusutri juga penting kepada pembangunan negeri," katanya.

No comments: