KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Sunday, September 14, 2008

Thursday, September 11, 2008

BERSAHURLAH DENGAN MAKANAN BERKHASIAT
OLEH: SITI ZALEHA ABDUL RAHIM
IBADAH puasa adalah Rukun Islam yang ke tiga. Puasa bererti menahandiri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang membatalkanpuasa mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari.
Kedatangan bulan Ramadan dinanti-nantikan oleh Umat Islam bagimemperoleh keberkatan pada bulan yang mulai ini. Bulan Ramadan begitusinonim sebagai bulan memperbanyakkan amalan seperti bersedekah,membaca al-Quran, beriktikaf dan beramal jariah dengan memberi makankepada orang berbuka puasa, fakir miskin dan anak yatim.
Bersahur pada bulan Ramadan adalah amalan sunat yang digalakkan kepadamereka yang berpuasa. Tapi malangnya, dalam era globalisasi yangsemakin bergerak pantas ini, umat Islam menjadikannya alasan untuktidak bersahur disebabkan mengantuk dan letih bekerja di siang hari.
Setiap amalan yang ditetapkan dalam Agama Islam mempunyai manfaat danfadhilat tersendiri untuk kebaikan umatnya. Begitu juga denganbersahur, pelbagai keberkatan yang dapat diperolehi.
Ramai yang tidak menyedari bahawa pada waktu bersahur adalah waktuyang mustajab untuk berdoa dan Allah SWT tidak akan menghampakan doamereka.
Bersahur dengan makanan yang berkhasiat dan berzat penting sebagaibekalan tenaga sepanjang hari supaya dapt menahan diri daripadakelaparan dan mendapat kekuatan. Namun, tidak digalakkan untukmengambil terlalu sedikit atau terlalu banyak makanan pada waktusahur. Memadai dalam anggaran yang secukupnya bagi membantu untukmengerjakan puasa pada keesokan harinya kerana pengambilan makananyang terlalu banyak atau sikit pasti akan menimbulkan kurang selesa.Sebaik-baiknya sahur yang disarankan adalah dengan memakan buah kurma.

No comments: