KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Monday, February 23, 2009

Gaji Exco Dipotong Lima Peratus

Oleh: SITI ZALEHA ABDUL RAHIM

SUNGAI PETANI – Kerajaan negeri telah menetapkan gaji Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) dipotong sebanyak lima peratus.

Pemotongan ini berkuat kuasa serta merta dan dana tersebut akan disalurkan ke Tabung Tunku Mahmud bagi membantu rakyat yang memerlukan, lebih-lebih lagi dalam kegawatan ekonomi yang melanda sekarang, demikian menurut Menteri Besar, YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco yang diadakan di Kompleks Pentadbiran Daerah Kuala Muda, di sini.

Manakala gaji kakitangan kerajaan akan dipotong dengan persetujuan daripada pegawai tersebut.
“Kerajaan prihatin mengenai pembuangan kerja yang berlaku, tapi Alhamdulillah di Kedah masih terkawal, Kedah juga ada Intel, tapi pembuangan pekerja bermula di Pulau Pinang.

“Dalam usaha membantu rakyat, kerajaan negeri memutuskan nak potong gaji Exco sebanyak lima peratus, manakala gaji pegawai kerajaan akan dipotong atas persetujuan pegawai tersebut dan peratus pemotongan juga terpulang pada mereka,” ujar beliau.

Tambahnya lagi, kerajaan sedang memikirkan bagaimana untuk memberi peluang pekerjaan sampingan kepada rakyat yang telah diberhentikan.

“Kerajaan cadang nak buat tempat perniagaan baru untuk orang berniaga dan pada peringkat awal bermula di Stadium Darul Aman, dan ini merupakan sumbangan kerajaan kepada rakyat bagi melaksanakan Kedah Sejahtera.

“Dalam keadaan kegawatan, rakyat memerlukan banyak, jadi kerajaan bersimpati dan Alhamdulillah kerajaan dapat mengawalnya disebabkan amalan belanja berhemah yang diamalkan,” jelas beliau.

Dipetik dari : www.wartakedah.com

No comments: