KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Tuesday, May 5, 2009

Ibu Tunggal Terpaksa Dayung Rakit.

Oleh Abd Wahab bin Osman

LUNAS - Seorang ibu tunggal, Radziah Yahya, 46, yang mempunyai empat orang cahayamata terpaksa menggunakan rakit setiap kali Kampung Nagalilit dilanda banjir kilat

Menurut Radziah, rumahnya ditenggelami air sedalam 1.5 meter menyebabkan beliau terpaksa menggunakan rakit berukuran empat meter panjang untuk menyeberang hampir 100 meter ke daratan

Ahli Parlimen Padang Serai, YB N. Gobalakrishnan yang melawat Radziah pada tahun ini juga pernah menaiki rakit itu sewaktu banjir kilat berlaku.

Pejabat Daerah dan pejabat penghulu mukim pernah menawarkan skim perumahan KEDA di Nagalilit kepada Radziah sebaik sahaja suaminya, Allahyarham Ustaz Mokhtar Abd Rahman meninggal dunia kerana menghidap ketumbuhan dalam otak.

“Setiap kali berlaku banjir kilat, rumah saya dinaiki air dan saya tidak mempunyai pilihan lain kecuali menggunakan rakit yang pernah dibina oleh arwah suami saya,

“saya akan berpindah ke rumah KEDA di Nagalilit jika permohonan yang pernah ditawarkan kepada saya diluluskan.” kata Radziah

Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Kulim Hi-Tech yang juga pembantu khas kepada Adun Lunas, Haji Elias Saad yang melawat Kampung Nagalili memberikan sumbangan hamper kepada ibu tunggal itu.

No comments: