KEDAH SEJAHTERA
_______LUNAS_______
Latitude : 5.433333 ~ Longtitude : 100.5333
Latitude (DMS) : 5° 25' 60 N ~ Longtitude (DMS) : 100° 31' 60 E

Wednesday, November 26, 2008

Usaha Tarik Pelabur Digiatkan.

Tuesday, November 4, 2008
Oleh: AMELIA HASHIM.

ALOR STAR: Kerajaan Negeri sentiasa berusaha menarik minat pelaburan luar supaya datang melabur di Kedah. Baru-baru ini YAB Menteri Besar Kedah telah mengetuai delegasi ke Australia bagi tujuan berkenaan.

Demikian diberitahu, Exco Pelancongan dan Pembangunan Masyarakat YB Mohamad Radzi Salleh pada Majlis Mesra Idulfitri 2008 anjuran DewanPerniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Negeri Kedah. Beliau menafikan berita yang disiarkan oleh sebuah stesen telivisyen yang menghebahkan, mangsa-mangsa banjir di Kedah tidak dipedulikan oleh pemerintah. Kononnya Menteri Besar dan barisan Exconya mengadakan siri lawatannya ke luar negara.

Menurut YB Mohamad Radzi, hanya dua orang sahaja Ahli Exco Kerajaan Negeri yang mengikuti lawatan itu. Manakala lapan lagi Ahli Exco dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri tidak duduk diam. Mereka sama-sama turun meredah banjir bagi melawat mangsa banjir serta menghulurkan bantuan seadanya di semua kawasan yang terlibat.

Walaupun ketika kerajaan baru memegang tampuk pemerintahan negeri ini baki kewangan hanya ada 30 peratus ujarnya, kebajikan rakyat tidak pernah diabaikan sama sekali, terutama apabila ditimpa musibah banjir atau pun ribut.

"Apa yang diusahakan oleh kerajaan sekarang ialah membangun ekonomi negeri ini supaya kemakmuran dapat dinikmati oleh semua penduduk tidak mengira keturunan," katanya.

Sehubungan itu beliau mengucapkan terima kasih kepada usaha DPMM Negeri Kedah yang sama-sama berusaha meningkat ekonomi negeri ini.

"Kejayaan ahli-ahli DPMM Negeri Kedah dalam bidang perniagaan masing-masing turut meningkatkan ekonomi negeri ini," katanya dihadapan lebih 100 ahli-ahli perniagaan termasuklah Yang DipertuanyaDato' Zainol Abidin Bin A. Hamid.

Sebelum itu Dato' Zainol Abidin dalam ucapan aluannya menggesa usahawan Melayu supaya membina 'Capacity Building' yang dianggapnya sebagai salah satu cara bagi mencapai kejayaan dalam bidang perniagaan yang serba mencabar ini.

"Kalau tidak ada 'Capacity' sepertilah tidak ada kekuatan merebut peluang dalam merealisasikan kemampuan kita," katanya.
Selain itu para usahawan Melayu juga penting dalam menjalin hubungan atau rangkaian perniagaan dengan banyak usahawan dalam satu-satu bidang perniagaan yang diceburi.

Pada majlis itu juga DPMM Negeri Kedah menyampaikan sumbangan amal kepada Rumah Budi Yan, Majlis Kebajikan Kanak-Kanak Kedah dan Pusat Bimbingan Ba-Alawi.

Turut sama pada majlis itu Timbalan YDP DPMM Negeri Kedah Datuk Haji Md Noor Omar dan Naib YDPnya Tuan Haji Ahmad Fitri Othman.

Posted by Warta Darul Aman Daily at
2:49 PM

No comments: